Telling about: Londen (+ veel foto’s)

De tweede examenreis geschiedde nog geen dag later nadat ik terug was uit Praag. Samen met mijn moeder vertrok ik ’s morgens met de bus naar Londen, de stad van de Tower Bridge, de London Eye en natuurlijk de Big Ben.

Dag 1

Bestand_001 (3)

londen eye nacht.jpg

auto nacht

bigben bw a.png

Vanaf Calais vaarden we met de ferry naar de overkant, naar de haven van Dover. Met de bus was het vanaf daar nog twee uur rijden naar Londen en nog ongeveer een uur naar het echte centrum van Londen. Zo ongeveer rond een uur of half 7 kwamen we aan en schoven we aan tafel bij een Frans restaurant (om maar lekker Engels te beginnen). Na een uiensoepje, een quiche en een crème brûlée konden we weer tegen de avond aan en deden we een toer door Londen, relaxt zittend in de bus. Omdat het al donker was, was het extra speciaal om Londen in lichtjes te zien. Rond een uur of half 12 konden we eindelijk onze hotelkamer in die in Croyden, een soort voorstad van Londen, te vinden was. Gelijk om 12 uur deden we onze ogen al dicht.

Dag 2

st pauls
Tower Bridge
gallery
National Gallery

Vroeg in de morgen stonden we alweer op, want om half 10 zou de bus vertrekken naar het centrum van Londen. Het Engelse ontbijt stond klaar voor ons, en hoewel ik het wel een keer wilde proberen, had ik toch genoeg aan een iets lichter ontbijtje. Met de bus werden we na een reis van een anderhalf uur bij de st. Paul’s cathedral afgezet, waar de rest van de groep naar binnen ging en waar wij onze eigen weg gingen met een metrokaart. Onze eerste bestemming was Oxford street, want in al onze optimisme hadden we geen warme kleding meegenomen, terwijl het in Londen nogal frisjes was. In de Primark kocht ik een truitje en mijn moeder twee jassen. Toevallig liepen we dicht bij het British museum waar ik nog nooit geweest was en waar we, omdat het gratis was, even doorheen gerend zijn. Bijna letterlijk. Ik geloof dat we binnen drie kwartier weer buiten stonden. Toen we opzoek waren naar een metrostation kochten we een wrap voor de lunch bij de Engelse keten Pret a Manger. Het volgende station was Westminster, waar we de Big Ben en de Westminster Abbey bestudeerden. Dichtbij was het st. James park waar we doorheen liepen om vervolgens naar het Buckingham palace te gaan. Na een paar foto’s zochten we opnieuw een metrostation, maar pakten we uiteindelijk de bus opnieuw naar Westminster waar we de Westminster brug overstaken. Daar ging onze zoektocht naar een metrostation verder en deden we een poging om zo dicht mogelijk bij de Tower Bridge uit te stappen. De eerste poging mislukte, want toen we uitstapten was de Thames nergens meer te bekennen. Weer terug in de metro gesprongen stapten we uit bij een station dat nog wel aan de Thames lag en liepen zo richting Tower Bridge. Omdat onze voeten toch wel een beetje pijn gingen doen, stapten we daar op de bus en reden we mee naar Trafalgar Square om vanaf daar een restaurant te zoeken. Uiteindelijk kozen we maar voor het restaurant Pizza Express, waar we een lekkere pasta pesto aten. Als laatste bekeken we nog wat schilderijen in de National Gallery en daarna namen we de underground en de overground terug naar ons hotel in Croydon.

Dag 3

whitehall
chinatown
China Town
kroonluchter
De kroonluchter van The Phantom of the Opera waar het hele verhaal rondom gemaakt is.
somerset house
Somerset House
strand
Strand (Straat)
vanaf millenium bridge
Zicht vanaf de Millennium Bridge

Na de lange dag 2 was het nog niet afgelopen. Opnieuw vertrokken we vroeg naar Londen en deze keer om de wisseling van de wacht te zien. Helaas ging deze niet door, omdat ze bezig waren met voorbereidingen voor de verjaardag van queen Elisabeth. Het half uurtje dat we dus rond Whitehall mochten lopen bezochten we de Whitehall Gardens, een mooie rustige tuin in het midden van Whitehall street. Vervolgens zouden we met de groep een wandeling doen. We werden vlakbij Convent Garden Market afgezet, waar we ook doorheen liepen. Vervolgens liepen we door een straatje met boetiekjes en gingen we door Neal’s yard, een erg bijzonder zijstraatje. We liepen door tot China Town, waar ze helaas ook bezig waren met voorbereidingen voor de verjaardag van queen Elisabeth. Maar gelukkig konden we nog genieten van de héérlijke geur (hoor het sarcasme) van peking eenden en andere gerechtigheden die gebraden en heel voor de ramen hingen. We liepen door naar het eindpunt en dat was Picadilly Circus. Precies goed, want vlakbij zou de musical The Phantom of the Opera beginnen, waar ik samen met mijn moeder kaartjes voor gekocht had. De musical was heel mooi, met prachtige muziek en uitbundige kostuums en decorstukken. Toen het afgelopen was, was het al tegen de avond en zochten we weer een plek om te kunnen eten. Na een paar ongemakken (in de bus zitten naar de verkeerde bestemming en de verkeerde straat in lopen) zagen we toen we een zijstraatje inliepen licht aan het einde van de tunnel. Een Mexicaans restaurant. Precies wat we zochten. We mochten zelf de vulling kiezen voor onze grote burrito, die toch we heel erg groot was. Toen we vol zaten gingen we naar Trafalgar Square en hebben we daar gezeten en genoten van livemuziek en kunstenaars. Omdat de bus ons vlakbij st. Paul’s weer op zou halen, gingen we een tijdje van tevoren door de straat Strand heen die ons zou leiden naar de st. Paul’s. Zo kwamen we ook nog langs het Somerset House en de McDonalds voor een McFlurry. Na een eeuwigheid wachten bij de st. Paul’s konden we de bus ingaan en werden we voor de laatste keer naar ons hotel gebracht.

De vierde dag gingen we terug naar huis en lieten we het voor één dag zonnige Londen achter ons. Het waren gezellige dagen, waarin we heel veel gedaan hebben. En nog steeds vind ik Londen een erg fijne stad met ook hele vriendelijke bewoners.

Liefs,

Marissa

2 thoughts on “Telling about: Londen (+ veel foto’s)