Telling about: Praag

Het was ons laatste idee voor een examenreis: Een stedentrip naar Praag. Na allerlei plannen om een roadtrip te maken en om het zuiden te bezoeken, kwamen we tot de conclusie dat een stedentrip naar Praag het meest budgetproof was. Iets waar ik wel behoefte aan heb. We boekten vliegtickets en een appartementje op Airbnb en vertrokken vorige week naar de sprookjesstad.

Dag 1

brug

klok

straat

Het was vroeg in de morgen, of eerder in de nacht toen we naar het vliegveld vertrokken. Kwart voor 7 zou het vliegtuig stijgen en dus waren we ongeveer om 5 uur op Schiphol. Met de KLM cityhopper hopten we in een uur naar de bestemming. Op het Praagse vliegveld aangekomen, kochten we tickets voor de bus naar het centrum van de stad. Het was nog maar 9 uur en moesten nog 5 uur iets doen voordat we ons appartement in konden. Met half slapende hoofden zijn we dus door de stad geslenterd en bezochten we wat wijkjes, het astronomische uurwerk van Praag en natuurlijk de Karelsbrug. Ons appartementje bevond zich in het centrum van de stad. Het was onderdeel van meerder appartementen die rond een kookschooltje te vinden waren. Nadat we ons appartementje bekeken hadden, hebben we wat bijgeslapen en zijn we daarna boodschappen wezen doen. ’s Avonds hebben we Amerikaans gekookt en dus een hamburger met gebakken aardappeltjes gegeten. Daarna samen nog eventjes wijn gedronken en uiteindelijk vroeg op bed gegaan.

Dag 2

museum

uitzicht

lennonwall

Voor het ontbijt hadden we lekkere broodjes gekocht en na het ontbijt wilden we naar een museum gaan. Omdat het nationale museum dicht was, besloten we naar het communistische museum te gaan. Hoewel het een simpel museum was, was het wel interessant om te zien. Toen we na het museum de straat verder afliepen, ontdekten we de speelgoedwinkel Hamleys die er meer uitzag als een attractiepark. Het lijkt een beetje op de grote speelgoedwinkel in Home Alone. Zo was er bijvoorbeeld een glijbaan, een paardenmolen, een magic house, een realife Minecraft wereld en nog veel meer. ’s Middags gingen we naar het Praagse kasteel, waarvoor je een paar trappen omhoog moest gaan en daarvoor een prachtig uitzicht over de stad terugkreeg. Na een paar keer de verkeerde weg terug te hebben genomen, vonden we de juiste weg naar de John Lennon wall. Met livemuziek van John Lennon erbij, gaf de gekleurde muur met teksten extra sfeer. Het was al rond etenstijd toen we terugliepen en namen de metro naar ons appartement waar we op internet zouden zoeken naar een leuk restaurantje. Na 300 opties kwamen we op de dichtstbijzijnde optie en dat was een Italiaans restaurant nog geen vijf stappen van ons appartement vandaan. Daar heerlijke lasagne gegeten en daarna zijn we weer naar het appartement gegaan. ’s Nacht zijn we wezen stappen en blijkbaar liep de beste uitgaansstraat in Praag net naast de straat van ons appartement. Hoewel we eerst terug zouden gaan naar ons appartement na een paar mislukte pogingen om een leuke plek te vinden, werden we op straat ineens uitgenodigd om met een paar Amerikanen mee te gaan stappen. De rest van de avond hebben we toen gevuld met praten over verschillen tussen Nederland en Amerika en uiteindelijk zijn we naar huis gegaan om ook nog wat te gaan slapen.

Dag 3

appartementstraat

De laatste echte dag was aangebroken en na een uitgebreid ontbijt van donuts, knakworstjes, scrambled eggs en broodjes vertrokken we naar het centrum om te gaan winkelen. We gingen winkel in en winkel uit, totdat we doorhadden dat het al rond 4 uur was. Toen we opzoek waren naar een eettentje in de buurt en op de gok een straatje inliepen ontdekten we daar een kiprestaurant waar we lekker gegeten hebben. Na de ‘lunch’ gingen we weer terug naar het appartement, waar we onze koffers alvast inpakten. Daarna hebben we gezellig rond de tafel wat gegeten en gedronken, totdat we moe waren en voor even in slaap vielen om vervolgens om half drie alweer te vertrekken naar Nederland.

Hoewel de drie dagen wel een beetje te kort waren, hebben we het erg leuk gehad en kan ik zeggen dat Praag echt een mooie stad is. Zeker waard om eens te bezoeken.