De kunst van alleen handbagage inpakken

Als je voordelig wilt reizen kan het al heel erg schelen wanneer je geen ruimbagage bijboekt. Meestal kost het al rond de €40,- extra om een koffer van 15 kilo mee te nemen. Gelukkig mag je als handbagage soms wel 12 kilo meesleuren en voor drie dagen is dat meer als zat. Wel moet het allemaal in het koffertje van 55 x 25 x 35 cm passen en dit vergt wat organisatie.

Voordat ik naar Praag ging had ik al wat tips gehoord over hoe je het beste je koffer in kan pakken. Het belangrijkste is dat je natuurlijk niet te veel mee neemt, want 9 van de 10 keer is dat overbodig. Toch kan je als je je handbagagekoffertje goed inpakt best veel spulletjes meenemen. Hier zijn de tips die ik deze keer geprobeerd heb.

1. Rol je kleding

Kleding

De een zei dat het niet veel verschil uitmaakte en de ander zei dat het het inpakken veel gemakkelijker maakte. Zelf ben ik het eens met de laatste. Wanneer je je kleding oprolt is het veel makkelijker om elk open plekje goed te benutten. Daarnaast is het ook makkelijker om je kleding weer uit je koffer te halen in het geval dat je je koffer, net als ik, als kledingkast gebruikt wanneer je in je hotel of appartement verblijft.

Een extra tip is om lichte hemdjes en broeken, zoals een pantalon, in je koffer te doen en je zwaardere kleding, zoals spijkerkleding, aan te trekken. Dat scheelt ruimte én gewicht.

2. Een klein make-up tasje

make up

Naast dat een grote make-uptas veel ruimte inneemt, heb je met een grote make-uptas ook meer de neiging om meer make-up mee te nemen. Ook past een klein make-uptasje makkelijk ergens tussen. Wil je echt een meer keuze hebben qua make-up, neem dan palletjes mee. Altijd handiger dan wanneer je tien losse doosjes mee moet nemen.

3. Een klein toilettasje met weinig inhoud

Flesjes

Steeds meer te zien op de markt zijn de reisflesjes. Omdat je vast zit aan de regel dat je niet meer dan 100 ml van een bepaalde vloeistof mee mag nemen en alles in een hersluitbaar doorzichtig tasje moet doen, is het handig om zo’n setje reisflesjes aan te schaffen. (Ikzelf heb ze gekocht bij de Big Bazar) Als je er dan voor zorgt dat al je vloeibare producten ook echt in dat tasje passen, verbruik je gelijk al veel minder ruimte met je toiletspulletjes.

zakje

Een tip bij deze tip zijn deze kleine monstertjes shampoo die vorig jaar (ik denk ook dit jaar) bij de Action te koop waren. Super handig om ruimte te besparen.

4. Passen en meten

Koffer hv

Zodra je alles zomaar in je koffer gooit kun je weinig ruimte goed gebruiken. Geef dus elk groot item een eigen plekje en stapel de dingen die gestapeld kunnen worden op. Hou dus plek over voor dingen die de ruimte nodig hebben, zoals schoenen en een make-up tasje.

Wat daarbij natuurlijk wel handig is, is om spulletjes in je schoenen, hoed of wat dan ook te stoppen. Zo had ik bijvoorbeeld sokken in mijn sandalen gestopt.

koffer vol

Dit zijn dus de tips en tricks waarmee ik deze keer mijn koffer heb ingepakt. Heb je meer tips, dan is het leuk om ze achter te laten in de reacties.

Binnenkort komt er meer over Praag, maar eerst ga ik nog genieten van een paar daagjes Londen.

Liefs,

Marissa

Geef een reactie

