Ontspannen je examens leren

Deze week is het de week waarin de examens weer zullen beginnen en dit jaar ben ik ook van de partij. Deze meivakantie was voor mij dus niet echt een meivakantie, maar een week waarin ik vooral óf leerde óf werkte. Een slecht of misschien wel beter puntje was wel dat het in tegenstelling tot de week ervoor, stralend mooi weer was in ons Nederland, waar we zulk mooi weer wel uitzonderlijk kunnen noemen. Omdat ik toch van het uitzonderlijke weer wilde genieten heb ik dus de twee uiterste dingen met elkaar gecombineerd: Ontspannen zonnen en inspannend leren. Dat maakte het ‘ontspannen leren’. Maar om ontspannen te leren is er soms meer nodig. Daarom zijn hier mijn manieren om ontspannen je examens te leren. 

1. Een ontspannen sfeer

Leren
Omdat de wind irritant was had ik de blaadjes in mijn map met knijpers vastgeknepen. Deze super slimme lifehack krijgen jullie er dus gratis bij.

Het is ten eerste natuurlijk logisch dat je niet gaat leren in een kamer vol visite of in een kamer waar de televisie op volume 100 staat. Een ontspannen sfeer maak je door je studeerplek  zo comfortabel, praktisch en fijn mogelijk te maken. Buiten in de zon, op je bed of gewoon standaard achter je bureau, met een lekker drankje of een lekkere snack.

2. Bijhouden wat je gedaan hebt en wat je nog moet doen

Notebook

Om het moment te besparen waarop je wel wil beginnen met leren, maar niet weet waar je ooit moet beginnen, is het erg handig om eerst alles in een notitieboekje op te schrijven. Zo kan je al je leerwerk inplannen en weet je wat je per dag geleerd moet hebben om je doel te behalen. Zo kan je zonder ‘op het laatste moment’-stress je toetsen leren. Tip: Houd wat tijd over vóór de toets, zodat je niet in de stress hoeft te schieten omdat je twee dingen die je op een dag had moet leren nog niet geleerd hebt. Die kan je dan altijd nog een dag later leren.

3. Leren afwisselen met genoeg pauze

Mobiel

De tijd die je studeert moet je met voldoende pauze afwisselen om zo de hele dag door te kunnen gaan wanneer dat nodig is. Daarom heb ik mijn hele eigen (voor hoever ik weet) leermethode ontworpen, die vooral als je nog maar een dag om te leren hebt goed uit kan komen. Wat is dan mijn leermethode? Je zet wekkertjes voor elke keer dat je moet leren of pauze houdt. Bijvoorbeeld zoals hierboven: Ik leer van half 12 tot half 1, houd pauze tot één uur en leer door tot twee uur. Meestal houd ik dus na elk uur leren een half uur pauze. Waarom dit handig is? Je pauze staat vast en dus mag je het hele halve uurtje helemaal zelf invullen. Dat weerhoud je om onder het leren allerlei andere dingen te doen die je van je leren afhouden. Op deze manier weet je dus ook dat je je tijd zo efficiënt mogelijk hebt gebruikt.

4. Concentratie muziek

DSC01526

Als dan je wekkertje om te leren is gegaan en je achter je bureau zit, met je planning voor je en nog steeds niet ontspannen kan leren, dan is er altijd nog concentratie muziek. Dit is muziek dat ten eerste blijkbaar zo met je hersenen speelt dat je er meer concentratie van zou moeten krijgen, maar daarnaast kan het ook nog erg relaxt zijn. Dit is dus eigenlijk een toevoeging op die ontspannen sfeer.

5. Het zijn maar toetsen

En dan als allerlaatste probeer ik deze gedachte goed in mijn achterhoofd te houden: Het zijn maar toetsen. Examens zijn niet veel anders dan alle toetsen die je ervoor hebt gehad. Sterker nog, vaak zijn ze makkelijker dan tentamens. Daarbij heb je waarschijnlijk gewoon je best gedaan en daarmee moet het lukken. Een 8 is niet per sé nodig om te slagen (tenzij je SE-cijfer niet zo goed was of je voor cum laude gaat). Met zessen krijg je ook een diploma.

Iedereen die komende weken examens moet doen wens ik veel succes en hopelijk is het zo dat we allemaal gewoon lekker mogen slagen.

Liefs,

Marissa

 

2 thoughts on “Ontspannen je examens leren

Geef een reactie

