Tips om een vreemde taal te leren

960e8a13c896885468cb9e3e822c3ee8

Een vreemde taal leren kan best leuk zijn, of het nou van school moet of je het jezelf aan wilt leren. Het enige wat er meestal minder leuk aan is is dat het lijkt alsof je na maanden of jaren nog steeds de vreemde taal niet spreken kan. Je hebt er gewoon erg veel geduld voor nodig en dat geduld raakt bij veel mensen snel op. Toch zijn er dingen die het geduld om een vreemde taal te beheersen iets meer kunnen maken. Dingen die het net wat leuker en makkelijker maken en die je daarnaast ook nog eens meer vooruitgang laten zien dan bij het halen van een hoger cijfer op je woordjestoets.

1. Kijk Youtube-filmpjes van buitenlandse youtubers

Sinds dat ik zo’n vier jaar geleden begon met het kijken van Engelse Youtube-filmpjes, is mijn Engels veel en veel beter geworden. Ik durf zelfs te wedden dat ik nu veel slechter Engels had gesproken als ik dat niet gedaan had. Hoewel ik in het begin misschien twee woorden per filmpje kon verstaan merkte ik dat ik al snel meer begreep van wat ik keek. Vooral omdat je op Youtube kan kijken naar iets wat je interesseert, heb je ook meer zin om moeite te doen om te begrijpen wat iemand zegt. En ook al zou je in het begin totaal niks van de vreemde taal verstaan, hoe vaker je een filmpje kijkt hoe beter je bepaalde woorden kan onderscheiden en daarom die woorden zo ook leert. Naast dat je leert luisteren naar een vreemde taal, leer je tegelijkertijd ook hoe je de vreemde taal moet spreken. Het is dus zowel goed voor je luistervaardigheid en je spreekvaardigheid.

Engelse youtubers: Zoella (Lifestyle & Beauty filmpjes), Marcus Butler (Sketches), Brooke Saward (Reis filmpjes)

Franse youtubers: EnjoyPhoenix (Beauty & Lifestyle, Vlogs), Sanasas (Fashion & Beauty), LaChaineDeJeremy (Sketches)

Duitse youtubers: BibisBeautyPalace (Lifestyle, Beauty & Sketches), Simon Desue (Sketches)

Meerdere youtubers kan je vinden bij de gerelateerde kanalen van de bepaalde youtuber.

2. Lees buitenlandse blogs/boeken. 

Ook lezen is iets wat je zou moeten kunnen in het geval dat je een vreemde taal wilt kunnen. Persoonlijk vind ik lezen niet echt het leukste om te doen, vooral omdat ik weinig geduld heb om elk woord te lezen om te begrijpen wat er staat, maar evenals het kijken van filmpjes kan je ook kiezen om iets te lezen wat je interesseert. Je kan bijvoorbeeld een bekend boek lezen dat je altijd al hebt willen lezen (of al gelezen hebt) in de vreemde taal of buitenlandse bloggers volgen. (Tip om buitenlandse bloggers te vinden is bloglovin.com.) Wat ik gemerkt heb is dat je leesvaardigheid echt vooruitgaat naarmate je de onbekende woorden uit een tekst haalt en die opzoekt. Omdat je deze woorden waarschijnlijk vaker tegenkomt zijn ze ook makkelijker te onthouden. Natuurlijk hoef je niet elk onbekend woord op te zoeken. Veel woorden kan je ook ontrafelen door de zin waarin het staat.

3. Denk in een vreemde taal

Dit klinkt super stom, maar het werkt echt: Denk in de taal die je wilt leren! Zodra je je gedachten om gaat zetten in een andere taal oefen je je spreekvaardigheid doordat je manieren zoekt om dingen te zeggen met de woordenschat die je hebt. Ook ontdek je de woorden die je vaak nodig hebt om bepaalde zinnen te zeggen. Ken je die woorden niet dan kan je ze opzoeken. Zo leer je niet alleen de woordjes die je moet weten van je lesboek, maar leer je ook de woorden die je nodig hebt om een fatsoenlijk gesprek te voeren (met jezelf).

4. Wees gemotiveerd om de taal te kunnen spreken

Een van de belangrijkste tips om een taal te leren is motivatie. Zonder wat motivatie heeft het namelijk weinig zin om een taal te leren. Zoek dus jou motivatie om uiteindelijk een taal goed te kunnen beheersen. Denk er bijvoorbeeld aan dat je straks in het buitenland met de locals kan praten, of dat je straks heel wat nieuws kan. Het is echt niet onmogelijk om een taal die je niet kent vloeiend te leren spreken, je moet er alleen een beetje geduld en motivatie voor hebben.

Welke talen kan of leer jij en wat doe jij als je een taal wilt leren? 

Liefs,

Marissa

 

 

4 thoughts on “Tips om een vreemde taal te leren

  1. Ik probeer op dit moment te beginnen met Spaans. Via Duolingo doe ik dan een lesje en dan als ik wat tegenkom in het dagelijks leven wat ik al geleerd heb, benoem ik het even. Ik denk dat je het ook heel erg snel leert als je in dat land bent.

    Liked by 1 persoon

    1. Wat leuk! Ik heb zelf ook een Spaans cursus gedaan via NTI. Leuke taal om te leren! In het land zelf zou je het inderdaad sneller leren. Ik had trouwens nog nooit gehoord van Duolingo, dus bedankt voor de tip! 🙂

      Like

    1. Dankjewel! Series kijken helpt inderdaad ook goed, alleen had ik in het begin wel dat ik dan hele stukken van het verhaal niet snapte. 😉 Maar hoe vaker je het doet hoe meer je begrijpt gelukkig!

      Like

Geef een reactie

