De dodelijkste spin leeft gewoon in Sydney?!

9d9946ecf152ac82b69e1476ba140727

Ik hou niet echt van beestjes. Of ze nou niks ernstig doen of wel, insecten vallen gewoon niet zo in mijn smaak. Omdat ik wel naar een land ga waar genoeg soorten insecten zijn, had ik van tevoren al een beetje onderzocht hoe het nou zat met al die spinnetjes. Tot mijn grote opluchting vertelden een paar mensen me dat ik aan de kust niet zoveel enge beesten zou tegenkomen en dat deze voornamelijk in de outback (Midden-Australië) voorkwamen. Maar van mijn organisatie kreeg ik een handboekje met informatie, waaronder informatie over spinnen. Het begon onschuldig, namelijk: Er zijn vele soorten spinnen in Australië, maar de meesten zullen je niks doen. Alsnog eng, maar in principe valt dat nog te overleven. Maar natuurlijk heb je uitzonderingen. De redback spider en de funnel-web spider. Dat zal. Uitzonderingen heb je. Maar wat het boekje mij verder vertelde is dat de laatste voornamelijk in bepaalde wijken van Sydney te vinden is en laat dat nou even net de plek zijn waar ik als eerste heen zal gaan én waar ik zou willen gaan werken. Omdat het boekje zei dat je in het geval van een spinnenbeet moest weten welke spin je precies gebeten heeft, typte ik zijn naam voorzichtig in bij Google afbeeldingen. (Voor degenen met een spinnen fobie zal ik geen plaatjes laten zien.) Hoe verschrikkelijk ik het beest ook vond wilde ik toch weten wat deze spin je aan zou kunnen doen en dus zocht ik verder. Wat bleek, één beet van dit beest zou ervoor kunnen zorgen dat je spieren verkrampen en dat het dus zo ver kan gaan dat je hartspier uiteindelijk ook verkrampt: Doodsoorzaak nummer 1. Geshockeerd stond ik dus op het punt om mijn reis te annuleren (Grapje), maar dacht ik dat ik beter eerst kon gaan onderzoeken hoe de Australians hiermee omgaan. Ik vroeg dus aan mijn beste vriend Google hoe bang ik moest zijn om een funnel-web spider in Sydney tegen het lijf te lopen. Hoewel ik één horrorverhaal las van iemand die een funnel-web spinnennest tussen de bakstenen van zijn huis had zitten, hadden 12 van de 14 andere Sydney citizens het beest nog nooit in het wild gezien. Ook is het zo dat er sinds 1981 niemand in Australië meer dood is gegaan aan een spinnenbeet. Na mijn hele onderzoek bleken dit alle redenen te zijn waarom ik niet bang zou hoeven zijn dat een spin op mijn reis mijn dood zal worden:

  • Er is een tegengif dat doodgaan aan een spinnenbeet voorkomt.
  • Funnel-web spinnen zie je niet vaak en andere dodelijke spinnen zie je relatief weinig aan de oostkust.
  • Spinnen doen je niks, tenzij ze zich aangevallen voelen. (Maar daar twijfel ik een beetje aan)
  • In de meeste gebouwen in Sydney worden er jaarlijks voorzorgsmaatregelen genomen om te voorkomen dat een nest ongedierte zich daar begint te nestelen.
  • Er leven over de vier miljoen mensen in Sydney en over de 23 miljoen mensen in Australië waarvan niemand (sinds 1981) dood is gegaan aan een spinnenbeet.

Deze puntjes maakten me wel iets geruster en dus heb ik mijn reis gewoon maar laten staan in de hoop dat de meeste spinnen me niet ontmoeten willen. Mocht ik toch net het bijzondere geval zijn dat wél doodgaat aan een spinnenbeet in Australië, dan hoop ik wel dat mijn reis die moeite waard was.

Liefs,

Marissa

Geef een reactie

