4x Hoe ik aan Spaargeld Kwam (en Kom)

Spaargeld

Aan grote plannen hangen vaak hoge prijskaartjes en die prijzen moet je op een of andere manier zien te betalen. Ook al hebben we misschien wel een bijbaantje, het opbrengen van al dat geld is niet erg makkelijk. Laat staan dat het vinden van een bijbaan je niet eens lukt. Toen ikzelf op een dag besefte dat ik geld moest gaan sparen, zocht ik naar al mijn mogelijkheden om geld te verdienen.

Op mijn vijftiende kreeg ik een bijbaan bij de supermarkt C1000. Elke maand zou ik €50,- gaan sparen, maar al snel gebruikte ik mijn spaarrekening meer als betaalrekening. Ik had niet echt een idee waarvoor ik spaarde en dus schoot ik met mijn spaarplannen niet veel op. Pas toen vorig jaar september mijn dromen om te gaan reizen zich meer tot plannen gingen vormen begon ik een echt spaarplan op te stellen. Binnen een jaar moest ik het grootste deel van het geld bij elkaar zien te sparen en dat ging niet lukken met de €50,- per maand. Ik moest ergens anders geld vandaan zien te halen en toen kwam ik achter dit.

1. Met je passie kan je geld verdienen

Je passie kan bakken zijn, opmaken of misschien wel met kinderen omgaan. In mijn geval was het muziek maken. Ik speel al vanaf mijn elfde gitaar en doe het haast elke dag. Ik kreeg het idee dat ik misschien gitaarles zou kunnen gaan geven en dus plaatste ik een advertentie op de site handigemensen.nl. Via deze site kan je doelgroep je makkelijker vinden op Google. Ik kreeg wat reacties en gaf mijn leerlingen elke week met mijn eigen ontworpen gitaarmapjes les. Hoewel je op deze manier niet snel geld verdient is het wel leuk om te doen en doe je ook iets waar je zelf gedreven voor bent.

2. Met eentonig lang werken verdien je sneller

Zeven uur lang visjes op een band leggen klinkt ellendig en lang en dat is het ook. Maar als je het vergelijkt met dat je drie avonden in de week wisselende taken uitvoert lijk je wel tien keer sneller geld te verdienen. Omdat ik in een vissersdorp woon was het voor mij het makkelijkst om werk te vinden bij een visbedrijf. Bij eentonig lang werken hoef je in principe maar een of twee middagen op te geven om zo het geld bij elkaar te brengen waar je normaal drie of vier avonden om zou doen. Het is misschien wel wat minder leuk werk, maar om snel geld te sparen is het ideaal.

3. Met een verblijfplaats naast je werk kan je meer werken

Onlangs ben ik aangenomen bij een Belgische camping als receptioniste. In juli vertrek ik voor twee en een halve maand naar de Ardennen, waar ik ook zal verblijven. Het voordeel daarvan is is dat ik daardoor meer kan werken. Aangezien ik mijn accommodatie bij mijn werk krijg, wordt er ook verwacht dat ik full-time zal werken, wat iets moeilijker zal zijn als je een (vakantie)bijbaantje bij bijvoorbeeld een winkel hebt. Natuurlijk worden er wel wat kosten van je loon afgehaald, maar daarentegen krijg je er wel een hele ervaring voor terug.

4. In het buitenland kan je ook geld verdienen

Uiteindelijk vertrek ik dus voor zes maanden naar Australië en dat is waar mijn spaargeld aan op zal gaan. Als je het hele bedrag al van tevoren zou willen sparen zou je al vijf jaar een lopende spaarrekening moeten hebben. Enkel niemand zegt dat je niet in het land zelf door zou kunnen sparen. Zolang je een werkvisum hebt aangevraagd (alleen nodig voor buiten de EU) en je geschikt bent om het bepaalde werk te doen, kan je op van alles solliciteren in het land waar je bent. Met geluk hebben ze in dat land (bijv. Australië) ook nog een hoger minimumloon dan in Nederland. Ikzelf zou graag voor een paar maanden vast willen werken, maar af en toe een dagje werken is vaak ook mogelijk. Zolang je je flexibel opstelt en initiatief toont (en er genoeg werk is), kom je al een heel eind.

Waar spaar jij voor? Heb je nog tips om geld te verdienen? Laat het achter in de reacties!

Liefs,

Marissa

 

 

4 thoughts on “4x Hoe ik aan Spaargeld Kwam (en Kom)

  1. Wat onwijs tof zeg dat je naar Australie gaat! Ik ben aan het sparen voor mijn laatste jaar geneeskunde. Vanaf deze zomer heb ik geen stufi meer en dan moet ik volgend jaar (op kamers) alles zelf betalen.

    Liked by 1 persoon

    1. Ben ook super blij dat ik zoiets kan doen! (: Jammer inderdaad dat we vanaf volgend jaar alles zelf moeten betalen, want dat is zeker op kamers heel veel.. Ik hoop dat het je lukt met sparen en je studie! (En anders misschien lenen bij duo, of kan dat niet meer in je laatste jaar van geneeskunde?)

      Like

Geef een reactie

